13 серпня 2019 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 5 липня 2019 № 690, якою визначили нові «Правила надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» для фізичних осіб – населення.
Ці правила прийняли на виконання Закону України «Про житлово-комунальні послуги», який в травні цього року набув чинності у повному обсязі. В них прописали затверджені Кабінетом Міністрів України типові форми договорів.
Передбачається, що споживач може обирати з п’яти варіантів договорів, чотири з них стосуються мешканців багатоквартирних будинків
Оскільки більше сімдесяти п'яти відсотків споживачів є мешканцями багатоквартирних будинків, то обирати їм потрібно буде з двох варіантів – укладати індивідуальний чи колективний договір.
Ідивідуальний передбачає, що КП "Водоканал" зобов’язується надати послугу безпосередньо до квартири.
Колективний договір – коли водоканал надає послугу з водопостачання до зрізу будинку, а далі ОСББ чи уповноважена власниками особа бере на себе обов’язок поставки її до квартир мешканців.
У законі сказано, що до 1 травня 2020 року споживачі мають право визначитися з тим, який варіант договору їм підходить. Для цього потрібно буде скликати загальні збори, на які повинні зібратися власники не менше 75 відсотків житлових площ, прийняти відповідне рішення. ОСББ має право також делегувати такі права своєму голові правління, і він тоді від імені мешканців матиме право укласти колективний договір. На загальних зборах можна також визначити людину з числа співвласників квартир і доручити укладення колективного договору їй.
На сьогоднішній день у споживачів з КП "Водоканал" укладені індивідуальні договори, тому можна припустити, що більшість захоче продовжити саме таку форму договору. Якщо укласти індивідуальний договір, то водоканал забезпечує постачання води, абонентське обслуговування, видачу всіх довідок, інформування управлінь соціального забезпечення щодо пільг і так далі, а також забезпечує повірку лічильників, прийом та адміністрування платежів, друк та доставку квитанцій на оплату водопостачання та водовідведення.
Якщо споживачі заключають колективний договір, то за всі вищеперераховані послуги бере відповідальність уповноважена мешканцями багатоквартирного будинку особа. Вона після отримання води на врізі в будинок самостійно займатиметься її розподілом, збором оплати, інформуванням соцзабезів щодо пільговиків, контролем за наявністю пломб і повіркою лічильників тощо.
Індивідуальний договір та вищезазначені Правила на вимогу Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачають, що послуги, включені до такого договору, – платні. І цією платою для водоканалів України визначили плату за абонентське обслуговування.
Вона включатиме, зокрема:
- державну повірку квартирних лічильників раз на 4 роки;
- друк та доставку квитанцій;
- абонентський супровід;
- звірку даних, виготовлення довідок на продаж (відчуження) майна.
Кабінет Міністрів України встановив граничний розмір плати за абонентське обслуговування (абонплати) – вона не може перевищувати 28,47 грн. Розмір абонентської плати буде залежати від кількості встановлених у квартирі лічильників.
Законодавець надав водоканалам право переглядати розмір абонплати в разі подорожчання відповідних матеріалів чи послуг, тому щоразу за 15 днів до перегляду про це повідомлятиметься на офіційному сайті КП "Водоканал". Проте в будь-якому разі абонплата вищою за гранично визначену Кабміном не буде.
Абонплата сплачується щомісячно – про це буде інформувати додатковий пункт в розрахунковій квитанції. Водопостачання, водовідведення та абонплата заходитиме на один особовий рахунок і тоді водоканал вже самостійно розділятиме ці послуги згідно умов договору.
Після укладення індивідуального договору та внесення абонплати за повірку платити раз на чотири роки як це було раніше вже буде не потрібно. Вчасно прийде слюсар, демонтує лічильник, повірить його, змонтує на місце, запломбує і абонентський відділ зробить відповідні перерахунки.
На абонплату надається державна субсидія. КП "Водоканал" буде інформаувати управління соціального захисту щодо укладених договорів та розміру абонплати. Але її несплата може призвести до виникнення заборгованості з подальшою втратою субсидії.
Для максимальної зручності населення будуть інформувати об’явами на дошках оголошень під’їздів та на сайті підприємства про необхідність переукладення договорів окремими будинками.
Це допоможе уникнути черг. При собі потрібно мати лише паспорт та ідентифікаційний код. Жодних інших документів чи ксерокопій не вимагатиметься, сам договір для зручності та забезпечення правильності заповнюватиме спеціаліст КП "Водоканал".
Лише в разі змін у складі сім’ї на момент укладання договору бажано мати відповідну довідку з відділу з питань реєстрації місця проживання виконкому Старокостянтинівської міської ради, щоб правильно нараховувались пільги, субсидії та розподілялася різниця об'єму спожитих послуг між індивідуальними та загальнобудинковим лічильником. Після надання довідки про склад сім’ї в разі його зміни кількість проживаючих буде оновлена в комп’ютерній базі даних.
Важливо! Угоду заключатимуть з власником особового рахунку або його уповноваженим представником при наявності завіреного у нотаріуса чи органу місцевого самоврядування документу.
Індивідуальний договір без утримання внутрішньобудинкових мереж є договором за замовчуванням. У разі, якщо споживач не визначиться до 1 травня 2020 року самостійно, то такий вид договору буде вважатися укладеним автоматично.