На численні ваші коментарі стосовно підвищення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення у місті Старокостянтинові, повідомляємо, що на зміну вартості окремих складових структури тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення впливають чинники, які не залежать від підприємства, а саме: збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, податків, зборів, платежів, підвищення або зниження цін (тарифів) на реагенти, паливно-енергетичні ресурси.
Тому приведення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення до економічно обґрунтованого рівня є об’єктивним та необхідним заходом для належного функціонування підприємств, що забезпечують споживачів питною водою та послугами водовідведення.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 3 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» одним із принципів, на яких ґрунтується державна політика у сфері житлово-комунальних послуг, є забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють, виконують та/або надають житлово-комунальні послуги, на умовах самофінансування, досягнення рівня економічно обґрунтованих витрат на виробництво таких послуг.
Згідно з частинами другою та четвертою статті 10 Закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» тарифи на комунальні послуги суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення тарифів на комунальні послуги, нижчих за розмір економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, не допускається і може бути оскаржено в суді.
Розрахунок тарифів був здійснений відповідно до Постанови КМ України від 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», які будуть покривати економічно обґрунтовані витрати в собівартості цих послуг. Тарифи сформовано з урахуванням:
- річних планів діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2022 рік;
- норм питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів і фактичних витрат електроенергії за попередні періоди;
- індивідуальних технологічних нормативів використання питної води;
- положень Галузевої угоди, Колективного договору підприємства, Закону України «Про оплату праці», Закону України « Про державний бюджет України» , Податкового кодексу України та ін.
Основними чинниками, що вплинули на ріст фактичної собівартості послуг централізованого водопостачання та водовідведення є:
- Збільшення мінімальної заробітної плати відповідно до Закону України « Про державний бюджет на 2021 рік» з 1 грудня 2021 року розмір мінімальної заробітної плати становить 6500 грн.( при формуванні тарифів на 2021 р. встановлено розмір мінімальної заробітної плати 5000 грн.), що на 30 % більше; збільшення прожиткового мінімуму для працездатних який діє на державному рівні з 01.01.2021 року діє прожитковий мінімум 2481 гривень, в діючому тарифі 2270 грн.
- Збільшення вартості реагентів: хлорного вапна на 4,2% ( з 37999 грн. до 39583 грн. за тонну )
- Збільшення вартості електроенергії на 8,7% ( в діючому тарифі – 3,29 грн./кВт. год. ( з ПДВ), в плановому – 3,5754 грн./ кВт. год.
- Збільшення вартості матеріалів, призначених для виконання ремонтних робіт на 11%
- Збільшення податку на землю у зв’язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Згідно планових розрахунків собівартість становить :
- на централізоване водопостачання – 22,41 грн. за 1 м. куб.;
- на централізоване водовідведення – 20,52 грн. за 1 м. куб.
Розрахунковий тариф становить :
- на централізоване водопостачання – 26,89 грн. за 1 м. куб. з ПДВ;
- на централізоване водовідведення – 24,62 грн. за 1 м. куб. з ПДВ
Щодо різного рівня тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення
Формування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства, з урахуванням фактичних даних та основних особливостей технологічних процесів конкретного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, платежів, цін (тарифів) на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.
Слід зазначити, що специфіка господарської діяльності підприємств, що забезпечують послугами з централізованого водопостачання та водовідведення споживачів різних регіонів України, базується на різних чинниках, які об’єктивно впливають на фінансові результати діяльності цих підприємств та рівень тарифів. Різний рівень тарифів на підприємствах водопостачання та водовідведення значним чином залежить від місцевих особливостей виробництва та надання цих послуг, а саме: від джерела водопостачання, його віддаленості від споживачів, якості води в джерелі водопостачання, технології очищення, обсягу реалізації послуг водопостачання та/або водовідведення, стану основних фондів, розгалуженості комунікацій та багато інших факторів, які впливають на величину собівартості тарифів. Найвищий рівень тарифів у ліцензіатів, які мають невисокі обсяги реалізації послуг, велику протяжність мереж.
Підприємство КП «Водоканал» забезпечує господарсько-питне водопостачання м.Старокостянтинів за рахунок експлуатації 8 артезіанських свердловин в тому числі із 3 свердловин “Пашківського Чернятинського)” водозабору, який знаходиться у долині річки Ікопоть, 2 свердловин “Григоровецького” водозабору, який знаходиться у долині річки Случ, Заслучанського (свердловина №11 по вул. Стаханова). Також дві локальні свердловини №12 по вул. Байдукова та №13 по вул. Гольдфадена які забезпечують питною водою житловий мікрорайон цукрового заводу. Свердловина розташована по вул. Київська забезпечує водопостачання каналізаційних очисних споруд. До складу системи водопостачання господарства входять 3 водопровідні насосні станції ІІ підйому, Тобто, вода видобувається з артезіанських свердловин, глибина яких становить 50-100 метрів під тиском подається в розподільчу водопровідну мережу міста, яка становить 62,6 км. Наша вода має приємний смак, відсутність будь-якого запаху та кольору. Оптимальний вміст мінеральних речовин робить її фізіологічно повноцінною. Підземні джерела надійно захищені від біологічного, хімічного та радіаційного забруднення.
Згідно з рішенням Старокостянтинівської міської ради було передано на баланс підприємства на безоплатній основі, з метою належного обслуговування, комунальне майно Старокостянтинівської територіальної громади, а саме 27 свердловин, які знаходяться на території 22 сіл.
На балансі підприємства перебувають 8 каналізаційних насосних станцій призначені для збирання стічних вод з мікрорайонів міста і перекачки їх на головну каналізаційну насосну станцію. Одна головна каналізаційна насосна станція призначена для збирання стічних вод з каналізаційних насосних станцій і перекачки їх на прийомну камеру очисних споруд, які розташовані на відстані 6,2 км. Очищення міських стічних вод здійснюється біологічним методом. Скидання очищених стічних вод здійснюється в р. Случ.
Якщо з кранів інколи витікає вода характерного жовтого кольору, це означає, що у водопровідні мережі виникли якісь проблеми: порив, у будинку проводились профілактичні або інші роботи, відкривались та закривались засувки. Також потрібно провести заміну внутрішньо будинкових мереж водопостачання, адже вони експлуатуються з моменту здачі будинків та прийшли в непридатність через окислення внутрішніх стінок водопроводів. Заміна внутрішньо будинкових мереж водопостачання та водовідведення входить до компетенції Старокостянтинівської ЖЕК.